تماس با ما:

02166811600

جزئیات وبلاگ

حق کمیسیون مشاورین املاک

حق کمیسیون مشاورین املاک : برخی آژانس‌های املاک حق‌الزحمه، مهمترین منبع درآمد مشاوران املاک محسوب می‌شود.
گرچه دریافت حق کمیسیون ازسوی بنگاه‌های مشاور املاک صنعتی فتح امری بدیهی و جا افتاده است، اما در بسیاری از موارد، بر سر میزان دریافت این مبلغ اختلافات متعددیبه وجود می‌آید.
هرچند در گذشته دریافت این مبلغ به صورت سلیقه‌ای انجام می‌گرفت، اما از سال 1379 به بعد و با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت ، دریافت حق کمیسیون به شکل یک قانون درآمد که این قانون میزان دقیق و نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک 97 را در تمام معاملات اعماز خودرو و ملک پیش‌بینی کرده است. نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک صنعتی در تهران 97بنا بر قانون، در مورد هر معامله‌ایکه در دفاتر مشاوران املاک صنعتی صورت می‌پذیرد، تا سقف ارزش مالی 500 میلیون تومان، هر یک از طرفین معامله باید مبلغ 0.5 درصد از ارزش آن معامله را به مشاور املاک بپردازند و در صورت بالاتر رفتن ارزش معامله، به میزان مبلغ مازاد، 0.25 درصدنیز به مبلغ فوق افزوده خواهد شد.

حق کمیسیون مشاورین املاک تهران
حق کمیسیون مشاورین املاک تهران

 

به عنوان مثال، در معاملات مربوط به خرید و فروش ملک، اگر ارزش معامله‌ای 800 میلیون تومان باشد، طرفین معامله باید هرکدام نیم درصد
(معادل 2.5 میلیون تومان) برای 500 میلیون و 0.25 درصد معادل 750 هزار تومان بابت 300 میلیون و روی هم رفته مبلغ 3 میلیون و 250 هزار تومان حق کمیسیوناملاک در سال 97 را بپردازند.
اما در مورد معاملات رهن و اجاره، فرمول این محاسبه بر اساس ارزش اجاره ملک خواهد بود.
بدین صورت که مشاور املاک یک چهارم مبلغ اجاره ماهانه مورد توافق میان موجر و مستاجر را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.
برای املاک رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود و براساس رقم معادل، کمیسیون مشاور املاک محاسبه می شود.

حق کمیسیون مشاورین املاک
حق کمیسیون مشاورین املاک

با توجه به بازار املاک، حق کمیسیون مشاورین املاک بر اساس مصوبه صنف برای هر معامله بر اساس فاکتورهای خاصی محاسبه می‌شود.
مشاورین املاک موظفند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‏شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند.
نرخ‌های محاسباتی حق کمیسیون مشاورین املاک هر ساله توسط اتحادیه املاک هر شهر به مشاورین ابلاغ می‌شود
و آنها باید طبق آن برای دریافت حق‌الزحمه معاملاتی خود اقدام کنند.
مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که برخی از مشاورین املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کنند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیح به مراجعه کنندگان نمی‌دهند.

نکاتی درباره حق کمیسیون مشاورین املاک :

۱- براساس قانون صنفی مشاورین املاک، ۸ درصد مالیات به حق کمیسیون بنگاه تعلق می‌گیرد که طرفین معامله ملزم به پرداخت آن هستند.
۲- در صورتیکه طی یک معامله حق کمیسیون مشاورین املاک، مبلغی بیشتر از ارزش واقعی آن باشد،
طرفین معامله می‌توانند از طریق مراجع قانونی این مورد را پیگیری کنند.
۳- اتحادیه کشوری املاک در تهران، به عنوان ناظری عادل بر نحوه کار مشاورین املاک و نحوه محاسبه حق کمیسیون ملکی نظارت می‌کند
و ارجاع شکایات به اتحادیه منجر به پیگیری از طرف این واحد خواهد شد.
۴- طرفین معامله باید از بنگاه مشاور املاک بابت حق کمیسیون رسید دریافت کنند، همچنین مشاورین املاک نیز باید مبلغ دریافت شده بابت
حق کمیسیون را در اجاره‌نامه قید کنند.
۵- در صورتیکه بنگاه معاملاتی ادعا کند که ارزش ملک چیزی بیشتر از رقم معامله شده است و درخواست مبلغ بالاتری به عنوان حق کمیسیون داشته باشند، تخلف انجام داده است و قابل پیگیری می‌باشد.
۶- کمیسیون مشاوراملاک حق عرفی، قانونی و صنفی است و طرفین معامله ملزم به پرداخت نقدی آن بلافاصله پس از امضای عقد قرارداد هستند.
۷- فرقی نمی‌کند که مشتری توسط بنگاه معرفی شود یا فروشنده به صورت شخصی با خریدار آشنا شود؛در هر دو صورت حق مشاور املاک باید توسط طرفین معامله پرداخت شود.
۸- مشاورین املاک موظف هستند، نحوه محاسبه کمیسیون را در محل فعالیت خود نصب کنند تا در رویت کامل طرفین معامله باشد.
۹- مشاورین املاک موظف هستند تا اطلاعات طرفین معامله و کمیسیون دریافتی خود را در دفتر مالی ثبت کنند.
۱۰- مشاورین املاک موظف هستند تا مجوز کسب خود را که از اتحادیه املاک دریافت کرده‌اند در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار دهند.

 

حق کمیسیون مشاورین املاک صنعتی
حق کمیسیون مشاورین املاک صنعتی

 

آیا به حق کمیسیون مالیات تعلق می‌گیرد؟

بنا بر اعلام اتحادیه صنف مشاوران املاک، 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به مشاورین املاک در سال 1397 افزوده می‌شود
که موجر و مستأجر ملزم به پرداخت آن هستند و در صورت تخلف برخی مشاوران املاک و گرفتن مبلغ بیشتراز مبلغ فوق ، کمیسیون رسیدگی به تخلفات در اتحادیه مشاوران املاک تهران پاسخگوی شکایات است علاوه بر آن مشاوران املاک باید بابت دریافت حق کمیسیون برای طرفین معامله رسید صادر کنند و مشاوران ملزم به درج مبلغ حق الزحمه در قرارداد اجاره هستند.

املاک صنعتی هیراد با برترین برند املاک صنعتی با بیش از ۲۰ سال تجربه، با کادری مجرب و فایلینگ قوی جهت خرید ،فروش ، رهن و اجاره کارخانه، کارگاه ، سوله ، انبار ، دفتر اداری و…آماده مشاوره و تنظیم عقد قراداد با شما مشتریان محترم می باشد.

در املاک هیراد کارشناسان ما ، این توانمندی را دارند که بهترین پاسخ ها را برای مشکلات و مسائل مرتبط با سوله را برای شما فراهم آورند تا بدین ترتیب بتوان صفر تا صد پروژه را بهتر پیش ببرید . طبیعتاً جلوگیری از اشتباهات مکرر که از آنها به عنوان گلوگاه نام برده می شود ضرورت بالایی دارد و با این کار، در وقت و هزینه مشتری به نحو شایسسته ای صرفه جویی خواهد شد . در املاک هیراد با ما با کارشناسان مجرب باشید تا با موفقیت از این گلوگاه ها عبور کنید و به نتیجه ی مطلوب خود دست پیدا کنید . با مشاورین ما در ارتباط باشید :  09121213368

راههای ارتباطی ما :

www.Amlakhirad.com ، www.Hiradmelk.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرتان را بنویسید